Skip to content

Waarom je als e-commerce bedrijf je thuisleveringen maar beter in eigen handen neemt


We bestellen met z'n allen steeds meer online. De coronacrisis heeft dat proces alleen maar verder versneld. De keerzijde van de medaille is dat de koerierbedrijven die al die pakjes bij ons thuis komen afzetten steeds vaker op een negatieve manier het nieuws halen. Cowboys op de weg, medewerkers met een dubieus sociaal statuut, leveringen die almaar sneller en goedkoper moeten, bestellingen die lukraak worden achtergelaten: er is een race to the bottom ingezet waar uiteindelijk niemand echt beter van wordt. Bovendien straalt die negatieve publiciteit onvermijdelijk ook af op de e-commerce bedrijven die een beroep doen op externe pakjesbezorgers.

Echt zonde, zo vinden wij bij Nestor. We moeten dringend af van het idee dat home delivery een service is die weinig of niets voorstelt en die je dus aan om het even wie kan overlaten. E-commerce bedrijven hebben er net alle belang bij om in het kader van een geslaagde customer journey in te zetten op een kwalitatieve thuislevering van hun producten. In een business waarin de contactpunten met de klant sowieso erg beperkt zijn, maak je met een persoonlijke aanpak finaal het verschil. Zie de thuisleveringen dus niet als een noodzakelijk kwaad dat je vooral zo weinig mogelijk mag kosten. Maar investeer resoluut in een dienstverlening die je merkidentiteit versterkt en de band met de klant nader aanhaalt.

Premium delivery service als extra verkoopargument

Nestor pleit er dan ook voor om thuis leveringen niet uit te besteden aan een externe partner met anonieme medewerkers waar je weinig of geen vat over hebt. Wil je echt het maximum halen uit elk aspect van je logistieke keten, neem hem dan in eigen handen. Snelheid blijft natuurlijk belangrijk, maar mag in dit verhaal niet het enige criterium zijn. Een premium delivery service, steunend op persoonlijk contact en oprecht geëngageerde medewerkers met kennis van zaken, heeft een enorme toegevoegde waarde. En dat zowel voor je bedrijf als voor je medewerkers en zelfs voor de hele maatschappij.

Er zijn stilaan talloze voorbeelden van ondernemingen die dat al lang doorhebben en er elke dag de vruchten van plukken. Stel: je koopt online een elektrische fiets. Dan is het toch een enorme meerwaarde dat die niet gewoon thuis wordt bezorgd maar dat je er nog wat extra service bovenop krijgt, zoals een afstelling op maat en handige gebruikstips. Elektroketens als Coolblue en Vanden Borre helpen je bij de levering van grotere toestellen ook met plezier met de installatie. Of neem nu Foodbag, een bekende leverancier van maaltijdboxen: hoe fijn is het niet als elke keer dezelfde persoon bij je langskomt? Een vertrouwd gezicht, dat je bestelling met zorg behandelt en daarbij spontaan tijd maakt voor een korte maar vriendelijke babbel? Ook Dentaal Tema, een Brugs tandlabo dat tandprotheses maakt en de mallen daarvoor gaat ophalen bij tandartsen, doet beroep op een eigen leveringsdienst. Het wederzijdse vertrouwen is zo sterk dat de chauffeurs in veel gevallen zelfs de sleutel krijgen om buiten de werkuren langs te komen en zo kostbare tijd te winnen.

 

Kies voor betrouwbare ambassadeurs

Kortom, het loont de moeite om eens goed na te denken hoe je zo'n thuislevering in eigen beheer  het best kan organiseren. Maar hoe vind je op de krappe arbeidsmarkt van vandaag nog betrouwbare pakjesbezorgers? Wel, daarvoor kan Nestor een meer dan valabele oplossing bieden. Ons bestand van oudere werknemers en gepensioneerden bevat heel wat kandidaten die voor dit type werk uiterst geschikt en bijzonder gemotiveerd zijn. Hun grote troeven? Om te beginnen hun uitzonderlijke flexibiliteit: ze beslissen zelf hoeveel dagen per week ze nog werken, maar hebben geen enkel probleem met weekendwerk of onregelmatige werkuren. Ook last-minute oproepingen schrikken hen totaal niet af. Integendeel zelfs, ze maken zich vlot en zelfs met plezier vrij op momenten waarop jongere krachten om familiale redenen doorgaans verhinderd zijn. Deeltijds, variabel werk is hen werkelijk op het lijf geschreven. Een ander substantieel voordeel is hun ruime ervaring: ze hebben in hun lange carrière alles wel al eens meegemaakt, ze zijn het gewoon om verantwoordelijkheid te dragen en voelen zich persoonlijk bij hun werk betrokken. Bij onze Nestors zijn jouw producten en jouw merkimago dan ook absoluut in goede handen. Dat alles maakt van hen zonder meer voortreffelijke ambassadeurs van jouw bedrijf.

 

Benieuwd naar hoe onze Nestors je bedrijf kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contacteer ons